Suuret tunteet ovat nousseet pintaan kun Hesari uutisoi Helsingin kasvisruokapäivästä.

www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135252993622

Kasvisruokapäivää on vastustettu sanomalla, että se on "Stalinistista" ja aiheuttaa hajuhaittoja eli piereskelyä.

http://www.youtube.com/watch?v=3i4EVfLtIu8

Piereskely-argumentti toi mieleen Kummeleiden jakson, oikeastaan koko keskustelu oli suoraan siitä, siinä tuotiin muun muuassa omia ruokailutottumuksia perusteluiksi kuten esimerkiksi "Mä en keräkaaliin edelleenkään koske!". Toki lihansyönnille on perusteita, mutta kasvissyönnin haitoille mielestäni ei ole. Olet mitä syöt, lihot ja sairastut jos vedät vain pullaa ja energiajuomia. Sen sijaan kasvissyönnin on todettu ehkäisevän lukuisia sairauksia, anoreksiaa se ei ainakaan aiheuta kuten perusteluissa taas kuullaan. Kasvissyönti ehkäisee syöpää, sydän- ja verisuonisairauksia, nivelrikkoja ja diabetestä noin esimerkiksi.

Ymmärrän myös huolen, joka kalvaa vastustajia. En itsekään haluaisi joutua pakotetuksi mihinkään ja syyllistäminen ja saarnaaminen ei auta mitään. Odotan vain että jokainen minun laillani löytää sisäisen "hippinsä".

Ja mitä tulee tofuun ja soijaan, niitäkään ei välttämättä tarvita. Pinaattikeitto, perunavelli, kaurapuuro ja pinaattiohukaiset ovat edelleen hyvää ruokaa ja edelleen sitä koulussa tarjoillaan oli kasvisruokapäiviä tai ei. Ja minua myös kiinnostaa kuinka moni koululaisista välittää kouluruuasta, taidetaan mielummin kurlata alas batteryä ja vetää kääretorttua vanhempien viikkorahoilla.

Sitten kun tällaisesta päivästä koituu selvää haittaa lapsille tai yhteiskunnalle voidaan siirtyä takaisin "pinaattiohukaispäivään". Jos lapset alkavat kasvisruokapäivän johdosta sairastua anoreksiaan ja lihoa niin minä olen ensimmäisenä pyytämässä anteeksi. Olin silloin väärässä: ei enää kasvisruokapäiviä vain "pinaattiohukaispäiviä", ettei kenenkään terveys horju.

Ja jos vedotaan ideologiaan tai sen pakottamiseen niin miksi kasvissyönti on ideologista mutta sekäsyönti ei? Miksi tupakanpoltto ei ole ideologista? Vai onko? "Poltan tupakkaa, koska olen ideologialtani hedonisti"?